Home / Fotografieblog / Tips & Tricks & kennis / Perseiden meteorenregen 2018 (10 fotografietips!)

Perseiden meteorenregen 2018 (10 fotografietips!)

with 4 reacties

De Perseiden meteorenregen komt er weer aan!

In de media worden er aardig wat berichten gedeeld over de zogenaamde perseiden meteorenregen die elk jaar te zien is. Komend weekend is het weer zo ver. Van 12 op 13 augustus is de meteorenregen (vallende sterren) op z’n hoogtepunt. Als de omstandigheden goed zijn (lees: heldere lucht) zijn er zo’n 85 meteoren per uur te zien! Dit event is één van de leukste onderwerpen om ’s nachts te fotograferen en uiteraard ook om gewoon rustig naar te kijken.

In 2016 maakte ik onderstaande foto’s vanaf de Sallandse Heuvelrug, waarbij ik ook een uitsnede heb geplaatst van een zogenaamde bolide: een enorm heldere meteoor die een aantal seconde was te zien en zelfs het landschap verlichtte!

Perseiden meteorenregen stack

Perseiden meteorenregen: 10 tips voor het fotograferen van ‘vallende sterren’

1. Donkere locatie

Uiteraard is een donkere locatie van groot belang. Hoe donkerder hoe beter! Nu wonen we in een land met extreem veel lichtvervuiling en écht donkere plekken hebben we niet meer. Toch zijn er leuke nachtfoto’s te maken in Nederland. Zoek een locatie waarbij je richting het NoordOosten zo weinig mogelijk lichtvervuiling hebt.

2. Fotografierichting

Als je een donkere locatie hebt gevonden is het tijd om de camera op te zetten. Zoek een compositie waarbij de camera richting het NoordOosten staat gericht, hier zijn de meeste Perseiden te zien.

Tip: In elke richting zijn vallende sterren te zien, maar niet zoveel als in het NoordOosten. Toch kan het lonen om richting het ZuidWesten te fotograferen, dit levert een foto op met de melkweg en als je mazzel hebt wat vallende sterren, zie onderstaande foto.

Perseiden meteorenregen melkweg

3. Compositie

Tuurlijk wil je zoveel mogelijk lucht in beeld hebben om zoveel mogelijk vallende sterren te ‘vangen’, maar laat dit niet ten koste gaan van de compositie! Ga eventueel alvast op pad als het licht is, op deze manier kan je makkelijker een mooie voorgrond uitzoeken en de camera al opzetten als het nog licht is!

4. Stevig statief

Een stevig statief is van groot belang. Zet niet zomaar je statief neer zonder te kijken of deze ook stevig staat. Er mogen geen trillingen ontstaan, dit zal resulteren in onscherpe beelden.

5. Instellingen

Elke situatie vraagt om andere instellingen, maar met het fotograferen van sterren is er meestal niet heel veel variatie.

Sluitertijd: Je fotografeert met een lange sluitertijd. De lengte hangt af van de brandpuntafstand (= mm) waarmee je fotografeert. Een te lange sluitertijd zorgt voor trailing (de sterren worden streepjes door de draaiing van de aarde). Je wilt een zolang mogelijke sluitertijd hanteren waarbij de sterren wel puntjes blijven. Je kan hiervoor als regel gebruiken: 400 / brandpuntafstand = max. sluitertijd.

Diafragma: Zet je diafragma zo ver mogelijk open! Gebruik het liefst f/2.8 of lager. Op deze manier kan de sensor zoveel mogelijk licht vangen.

ISO: Zet de iso ergens tussen 1600 en 8000. Dit is erg afhankelijk van hoeveel licht je kan binnenhalen met de instellingen van je diafragma en sluitertijd. Wees niet bang om je iso wat op te schroeven, vooral niet als je een wat geavanceerdere camera hebt! Werk je met een wat goedkopere cropsensor, blijf dan zeker onder de 3200!

Witbalans: Maakt niet uit, want we fotograferen ALTIJD IN RAW!

Focus: In het donker werkt de autofocus natuurlijk niet, dus gebruik je handmatige scherpstelling (manual focus). Zoek een heldere ster en positioneer je camera zo dat deze in het midden van het frame staat. Vervolgens draai je langzaam met de scherpstelring om de ster scherp te krijgen.
Tip: Ik vind het zelf fijn om een paar keer voorbij het scherpste punt te draaien en dat een aantal keer achter elkaar te doen. Hierdoor zie je goed de overgang van onscherp naar scherp en weer onscherp, waardoor je makkelijker kan stoppen op het scherpste punt.

Perseiden meteorenregen bolide

6. Fotografeer in RAW!

Zorg dat je in RAW fotografeert. Als je in RAW fotografeert heb je lekker veel controle in de editing, vandaar dat het dus niet uitmaakt met wat voor witbalans je de foto maakt (zie tip 5). Fotografeer je in jpg, dan is de instelling van de witbalans zeker van belang, maar zoals ik al schreef: fotografeer ALTIJD IN RAW!

7. Gebruik een timer of intervalometer

Door een 2 of 5 seconde timer op je camera te gebruiken elemineer je de kans dat door het aanraken van de camera de foto onscherp wordt door trillingen. Nog beter: gebruik een intervalometer, hiermee kan je de foto maken zonder de camera aan te raken.

8. Maak zoveel mogelijk foto’s!

Helaas weet je niet precies wanneer er een meteoor te zien zal zijn. Om deze reden moet je zoveel mogelijk foto’s maken. Op deze manier is de kans het grootst dat je er een aantal in je foto’s vangt. De intervalometer (tip 7) is hiervoor erg handig. Door het interval op 1 seconde te zetten en het aantal foto’s op oneindig maakt de camera achter elkaar door foto’s, je bent dan dus eigenlijk een timelapse aan het maken!

9. Lensheater en/of warmtepacks

‘S nachts kan het nog weleens gebeuren dat het frontelement van je objectief beslaat. Als dat gebeurt kan je inpakken en naar huis gaan. Om dit te voorkomen kan je zorgen dat het rondom je frontelement wat warmer is. Dit kan door middel van een lensheater (mijn voorkeur) of warmtepacks. Doe er je voordeel mee, het voorkomt een hoop teleurstelling!

10. Bewerken

Iedereen heeft een eigen manier/stijl van bewerken, daarom ga ik hier niet op in. Wel geef ik als tip mee om te proberen om alle Perseiden die je hebt vastgelegd in één foto samen te voegen. Dit kan bijvoorbeeld in Photoshop met het behulp van ‘masks’ en ‘blendmodes’. Hierdoor krijg je een gaaf overzicht van alle vallende sterren bij elkaar.

Perseiden meteorenregen stack

Nu wordt het dus duimen op een heldere nacht. Hoe het er nu naar uitziet zal er aardig wat bewolking zijn, fingers crossed dus!

Succes als je het ook gaat proberen en als je wat aan deze tips hebt gehad, laat dat dan weten in de comments!

Volg mij op Facebook, Instagram en YouTube!

4 Responses

  1. Miranda Brouwer
    | Beantwoorden

    Dank je wel voor je tips.
    Geprobeerd in Epe.. Was aardige foto.
    F. 2.8…sluitertijd vind ik heel lastig.
    Moet je nog handmatig scherpstellen op een ster?

    • Rick
      | Beantwoorden

      Hoi Miranda,

      Graag gedaan! Ik heb ook een nachtje doorgehaald 🙂
      f2.8 is prima. Je hebt dan namelijk een grote diafragma opening, waardoor er veel licht binnen komt. De sluitertijd moet zo lang mogelijk, om veel licht op te vangen, maar ook weer niet zo lang dat de sterren kleine streepjes worden (door de draaiing van de aarde). Stel, je hebt een brandpuntafstand van 18mm. Dan kan je 400/18= max 22 seconde sluitertijd gebruiken.

      Je moet inderdaad handmatig scherpstellen op een ster, ik zal dit nog even toevoegen in het artikel!

      Groet,
      Rick

  2. Julian
    | Beantwoorden

    Bedankt voor deze duidelijke informatie!
    Hopen dat het mij ook binnenkort gaat lukken om zulke plaatjes te schieten!
    Bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *