Ik krijg regelmatig de vraag met wat voor camera of lens ik een bepaalde foto of timelapse heb gemaakt. Deze vragen zijn de aanleiding van deze blog waar ik inga op welke gear ik gebruik bij timelapse- en landschapsfotografie.
Let op: Ik word NIET door merken betaald om hun producten in deze blog te noemen. Ik plaats enkel producten die ik zelf gebruik en goed vind!
Inhoudsopgave
- De camera’s die ik gebruik
- Lenzen van groothoek tot tele zoom
- Cameratassen
- Statieven en balhoofden
- Motion control gear
- Filters
- Accessoires
1. De camera’s die ik gebruik
Ik begin meteen met de camera’s die ik gebruik, want daar krijg ik toch de meeste vragen over. Ik heb bijna altijd 2 camera’s bij me en dat heeft 2 verschillende redenen.
- Met timelapsefotografie heb ik graag de mogelijkheid om tegelijkertijd verschillende shots te maken met verschillende lenzen.
- Het blijft elektronica en dat kan kapot gaan. Al dan niet door het maken van schade door een camera te laten vallen o.i.d., maar ook simpelweg door falen van de camera zelf. Het is dan toch fijn dat je nog een camera achter de hand hebt!
Sony A7RIII
De camera die ik het meest gebruik is de Sony A7RIII systeemcamera. Een beest van een full frame camera en naar mijn mening één van de beste camera’s voor timelapsefotografie. De grootste reden voor gebruik van deze body is de hoge resolutie en vooral de hoge dynamic range.
- 42 megapixel!
De foto’s bevatten enorm veel detail. Een fijne bijkomstigheid voor timelapsefotografie is dat je hierdoor tot 8K resolutie timelapses kan maken! (Ideaal bij het maken van zoomtransities in post productie). Zie een 100% crop hieronder.
- Hoge dynamic range
De dynamic range van de Sony A7RIII is erg hoog. Voor landschapsfotografie is het handig, maar als het even kan blend ik verschillende exposures voor optimale kwaliteit dus is de hoge dynamic range niet per se nodig. Waar het echt een groot verschil maakt is in mijn timelapsefotografie. Bij omstandigheden met een hoge dynamic range kan je makkelijk onderbelichten en in post productie zijn de schaduwen met weinig kwaliteitsverlies op te lichten!
- ISO prestaties
De prestaties van deze camera met hoge ISO waarden zijn erg goed. Ideaal bij het fotograferen van een sterrenhemel!
- Formaat
Voordat ik met Sony fotografeerde werkte ik met Canon 6D bodies. Deze bodies zijn veel groter en nemen dus meer ruimte in beslag. Het kleinere formaat is vooral een leuke bijkomstigheid. De argumenten van iso en Dynamic Range zijn de grootste redenen geweest om over te stappen op het Sony systeem.
Sony A7III
De tweede camera die ik gebruik is de Sony A7III systeemcamera. Ook een fantastische camera! Dit is eigenlijk gewoon het kleinere broertje van de A7RIII. Het grootste verschil zit hem in het aantal megapixels. De A7III heeft 24 megapixels, wat nog steeds ruim voldoende is. In het gebruik en de kwaliteit van de camera’s merk ik met timelapse- en landschapsfotografie over het algemeen weinig verschil.
2. Lenzen van groothoek tot zoom
Uiteraard gaan er met elke fotosessie diverse lenzen mee. Een range van groothoek tot telezoom vindt je terug in mijn tas om op elke situatie in te kunnen spelen. Hieronder vindt je een lijst met de objectieven die ik meeneem:
- Zeiss Batis 18mm f/2.8
De groothoek die in mijn tas zit is de Zeiss Batis 18mm f/2.8. Het is een heerlijk licht lensje en erg scherp! Het fijne is dat deze lens een goede flare resistance heeft, waardoor werken met tegenlicht erg goed gaat.
- Sony 24-70mm f/2.8 GM
Om flexibel te zijn kan een zoomlens natuurlijk niet ontbreken in een cameratas. Ik gebruik de Sony 24-70mm f/2.8 GM en ben hier erg tevreden over. Scherpe lens en onmisbaar in mijn fotografie!
- Sony 70-200mm f/2.8 GM OSS
De derde lens die ook echt onmisbaar is in mijn fotografie is de Sony 70-200mm f/2.8 GM OSS. Een telezoom voor het vastleggen van de ‘intiemere’ landschappen. De compressie die de 200mm met zich mee brengt is erg fijn om voorgrond en achtergrond ‘dichter naar elkaar toe te halen’. Het fijne met timelapsefotografie is dat ik met deze lens kleine scenes kan vastleggen als toevoeging op een overzicht timelapse. Vooral bij bouwtimelapses maak ik hier veel gebruik van.
3. Cameratassen
Er zijn enorm veel verschillende cameratassen op de markt. Ik heb zelf twee tassen. Een basis tas en een backpack.
- Case Logic Camera / Laptop tas
De Case Logic SLRC-206 is een prima cameratas als je geen grote afstanden hoeft te lopen. Ik gebruik deze tas vooral voor zakelijke shoots waarbij ik geen afstanden hoef te lopen. Voor landschap- en timelapsefotografie gebruik ik ‘m dan ook eigenlijk bijna nooit meer. Hiervoor heb ik een andere tas.
- F-Stop Ajna
De F-Stop Ajna komt voor mij tot nu toe het dichtst in de buurt van de ‘perfecte’ camera backpack voor landschap- en timelapsefotografie. Erg stevig uitgevoerd en je kan de tas indelen hoe je het zelf wilt met een range van verschillende F-Stop ICU’s (Internal Camera Units). Uiteraard zit er wel een nadeel aan dit systeem. Elke insert moet je apart aanschaffen en de prijzen daarvan zijn niet mals. Toch heb ik besloten om dit systeem met een Small en Large ICU aan te schaffen en heb er geen moment spijt van gehad!
4. Statieven en balhoofden
Door de jaren heb ik diverse statieven verzameld. Allemaal geen high end statieven, maar redelijk simpel. Momenteel gebruik ik twee verschillende statieven het meest.
- Benro statief
Het statief dat ik het meeste gebruik is de Benro Mach3 TMA28A. Prima statief voor het geld. Ik heb ook nog een ouder statief van Benro, maar die heeft z’n beste tijd wel gehad.
- Sirui statief
Een ander statief dat ik gebruik is de KTV204 van Sirui met bijpassend balhoofd.
- Sirui K-40X balhoofd
Voor het zware werk heb ik een Sirui K-40X balhoofd. Ik gebruik deze vooral om mijn pan & tilt head op mijn slider te monteren.
- Benro geared 3 way head
Voor mijn portret- en bedrijfsfotografie heb ik een Benro 3-way geared head aangeschaft. Je kan de camera hiermee heel makkelijk een paar millimeter kantelen, draaien of tilten. Dit is echt een van m’n beste aankopen van de laatste tijd! Ik ben deze geared head ook gaan gebruiken voor landschapsfotografie en ik kan je zeggen: Als je eenmaal een geared head gebruikt wil je niet meer zonder!
- Goedkoop, maar prima balhoofd!
Een tijdje geleden had ik een extra balhoofd nodig, dus kocht ik een wat goedkoper balhoofd. Het werd de Bresser BH-55A. Ik heb ‘m nog steeds op één van m’n drie statieven zitten. Zeker een leuk balhoofd voor de beginner!
5. Filters
Filters zijn erg belangrijk voor mijn fotografie. Met name een polarisatiefilter voor landschapsfotografie en grijsfilters (ND filters) om motion blur te creëren in een timelapse.
Eerder gebruikte ik altijd Lee filters, maar ik vond de kleurzweem bij deze filters vervelend in het gebruik (ook al kan je dit makkelijk in de editing corrigeren). Uiteindelijk ben ik overgestapt op de filters van NISI en deze hebben nauwelijks een kleurzweem!
- Filterhouder
NISI heeft diverse filterhouder kits. Ik gebruik zelf de V5 Pro Landschap filterhouder voor 100mm filters.
- Polarisatiefilter
Bij bovenstaande filterhouderkit zit een polarisatiefilter. Deze is onmisbaar in mijn fotografie om reflecties (deels) te elimineren en soms luchten donkerder te maken.
- 6 stops filter
Ik heb 2 6 stops filters in mijn cameratas. Deze gebruik ik veel met timelapsefotografie om overdag de sluitertijd net wat langer te kunnen maken, zodat er motion blur ontstaat.
- 10 stops filter
Het 10 stops filter gebruik ik vooral voor long exposure foto’s, maar soms ook met timelapses als het erg licht is of als ik met een open diafragma wil werken en toch motion blur wil creëren.
6. Motion control gear
Motion control gear gebruik ik om beweging toe te voegen aan timelapses. Mijn set is van het merk Kessler Crane, maar er zijn tal van verschillende sliders te verkrijgen.
- Slider
Ik gebruik de Stealth slider (standad 39.5”) in combinatie met de Outrigger of All-terrain Outrigger Feet.
- Pan & Tilt Head
De second shooter Pan & Tilt Head zorgt voor beweging over twee assen. Samen met de slider heb je dus beweging over 3 assen. Slide, pan en tilt.
- Second Shooter
De second shooter is een controller die ik gebruik om een move te programmeren.
7. Accessoires
Sommige accessoires kan je niet missen in een fototas. Hieronder de accessoires die ik altijd bij me heb.
- Batterijen
Ik heb altijd flink wat batterijen bij me. Ik gebruik de originele sony NP-FZ100 batterijen.
- Lensdoekjes
Net als batterijen heb ik ook een berg lensdoekjes in beide cameratassen
- Blaasbalg
Een blaasbalg is een onmisbare accessoire. Ik gebruik ‘m om stofjes van het frontelement van de lens te blazen, maar vooral om stofjes van de sensor te blazen. Let op: hou de camera met de sensor naar beneden en blaas dan op de sensor. Op deze manier vallen eventuele stofjes uit de camera i.p.v. dat je ze alleen maar rond blaast.
- Lenspen
Een lenspen is een handig tooltje om in de tas te hebben. Ik gebruik ‘m niet heel vaak, maar is toch altijd handig om in de tas te hebben.
- Sensor cleaning kit
Een sensor cleaning kit is zeker niet voor elke fotograaf nodig om in de tas te hebben. Ik heb wel altijd een paar sensor swabs in mijn tas. Als je een timelapse maakt wil je zo min mogelijk stofjes op de sensor hebben. Je kan stofvlekjes in een timelapse namelijk een stuk moeilijker weghalen dan in een enkele landschapsfoto. Een setje swabs is even duur als het 1 keer laten schoonmaken door een bedrijf. Veel mensen denken dat het moeilijk is, maar ik heb het al ontzettend vaak gedaan zonder enig probleem. Scheelt je een hoop geld!
Let op: Er is een verschil in formaat (full frame vs. Crop).
- Dewheater
Een dewheater is een strip die je om de voorkant van je lens heen wikkelt. Deze wordt warm, waardoor er geen condens op de lens kan ontstaan. Ideaal bij het fotograferen van de sterrenhemel of het maken van een timelapse van een koude zonsopkomst waarbij je natuurlijk geen beslagen lens wilt.
- Afstandsbediening / intervalometer
Een afstandsbediening voor het triggeren van de camera zonder deze aan te raken is altijd handig. Ook voor bulbopnames kan je hiermee de tijd instellen wanneer de sluiter weer dicht gaat. Daarnaast zit er vaak een intervaloptie op, wat natuurlijk handig is voor het maken van een timelapse.
- Inbussleutels
Inbussleutels? Jazeker! Voor het aandraaien van losse delen van een statief of bijvoorbeeld statiefplaatjes.
- Tape
Tape komt altijd van pas. Ik heb altijd een paar rolletjes isolatie tape in de tas. Dit is rekbaar en kan je over het algemeen makkelijk ergens vanaf halen. Ik plak hiermee vaak een accu voor m’n slider aan het statief en bij harde wind soms ook m’n intervalometer.
Is er iets waarvan je zegt: “Waarom heb je dat niet in je cameratas?” Let me know!
Altijd up to date!
Als eerste mail ontvangen als er een nieuwe blog live gaat? Abonneer je dan op de nieuwsbrief! Wees gerust ik spam niet!
Delen!
Leuke blog? Delen wordt altijd gewaardeerd! Dit kan met onderstaande knoppen.
Geef een reactie