16 fotografie fails die onvermijdelijk zijn en je zeker één keer hebt gemaakt!

with Geen reacties

In deze blog 16 fails die je als fotograaf minstens één keer hebt gemaakt of sowieso nog wel gaat maken (oke, miss niet allemaal, maar de meeste sowieso!)

Het gaat dus echt om fails, niet om beginnersfouten. Daar maak ik nog een keer een ander lijstje over.

Herkenbaar? Deel deze blog!

Fotografie Fails

Begin jij net met fotografie? Dan moet je dit gewoon uitlezen, het scheelt je jaren aan fails! Onee wacht, je gaat ze sowieso maken, lol

 

1. SD kaarten vergeten!

Laat ik maar meteen beginnen met de ergste fotografie fail die je je maar kan bedenken. Als fotograaf heb je natuurlijk veel te veel materiaal, want je wilt alles hebben (toch?). Onvermijdelijk dus dat je eens wat vergeet.

Weet je nog die ene keer dat je haastig je tas had ingepakt, omdat de zonsondergang toch wel mooi ging worden? Toen je net op tijd op locatie aankwam, je camera had opgezet en de eerste foto maakte, was dat meteen de laatste! Geen SD kaart mee, FAIL!

SD Kaarten

 

2. Foto willen maken met de lensdop er nog op

Je pakt je camera uit de tas, zet ‘m aan, wilt een foto maken, maar het beeld blijft zwart. Je draait de sluitertijd langer, checkt het diafragma, om daarna pas tot de conclusie te komen dat je lensdop er nog op zit.

Je liegt als je zegt dat jou dit nooit gebeurd is 😛

 

3. Stabilisatie niet uitgezet bij een foto vanaf statief

Stabilisatie is een fantastische tool om vanuit de hand scherpere foto’s te maken bij te lange sluitertijden en/of telelenzen. Vanaf statief wil je echter niet dat de stabilisatie aanstaat, want dit kan juist tot onscherpe foto’s leiden. Is je vast wel eens gebeurd!

Stabilisatieschuifje lens

 

4. De batterijen netjes opladen en ze vervolgens niet meenemen

De avond voordat je weg gaat liggen al je batterijen in de opladers. Je komt ’s ochtends om half 7 op locatie aan om vervolgens meteen weer op huis aan te gaan, want je batterijen lagen nog netjes in de opladers.

 

5. Timelapsefotograaf: sensorvlekjes

Stofjes op de sensor zorgen bij een geknepen diafragma voor vlekjes in de foto. Vooral in luchten valt dit heel erg op! Voor een timelapse is dit funest, want als je geen strakblauwe lucht hebt, kan je deze vlekjes niet verwijderen, zoals bij een ander genre fotografie wel makkelijk kan!

 

6. Timelapsefotograaf: Timelapse die stopt door een volle sd kaart

Voor een timelapse heb je nogal wat geheugen nodig. Als je vaak timelapses maakt heb je vast wel eens gehad dat je timelapse stopt, omdat je geheugenkaart vol zit. Ik hoop voor je dat het niet gebeurde tijdens een gruwelijke sunset!

Voor mij is deze fotografie fail verleden tijd. Kaartjes van 128 en 256 gb zijn ideaal!

Volle SD kaart

 

7. Toch niet erop uit gaan en een dikke zonsondergang missen

Je zit de hele dag radarbeelden te bekijken en het lijkt erop dat de zonsondergang wel eens mooi kan worden. Toch twijfel je om te gaan, want die wolkenband in het westen lijkt toch wat te laag voor een goede sunset. Uiteindelijk is er na al dat getwijfel geen tijd meer om op tijd op locatie te zijn en mis je een zonsondergang die toch wel heel erg mooi was!

Oplossing: Bij twijfel gewoon gaan!

Weerribben zonsondergang

 

8. Licht bepakken en toch die ene lens nodig hebben

Vaak neem je gewoon een set lenzen mee, want wat als je onverwachts toch die telelens nodig hebt!. Die keer dat je toch lekker licht bepakt gaat met enkel een groothoek in de tas zijn nou net de condities ideaal voor een telelens, balen!

 

9. Te vroeg weg gegaan na zonsondergang

Soms sta je op locatie te wachten op de zonsondergang. Kort nadat de zon onder is gegaan besluit je naar huis te gaan, want die kleuren komen toch niet meer. 20 minuten later staat de lucht in brand en baal je dat je niet langer hebt gewacht!

ijsselbrug zwolle zonsondergang
De kleur in de lucht kwam pas ruim 30 minuten na zonsondergang!

 

10. Voor de astrofotograaf: een beslagen lens

De sterren fotograferen is heel erg gaaf, maar zo frustrerend als je frontlens beslaat. Op dat moment kan je er niks meer aan doen en lensdoekjes maken het alleen maar erger. Enige wat je kan doen is je bed weer inkruipen.

Oplossing: warmtepacks of een speciale lensheater! Ik gebruik het al jaren en heb nooit meer een beslagen lens.

Melkweg Balkan Europa

 

11. Per ongeluk in JPEG fotograferen in plaats van RAW

Het is mij 1 keer gebeurd en daarna nooit meer. De camera stond enkel ingesteld op JPEG (geen idee why!) en toen ik de foto’s overzette op de computer kwam ik daar pas achter.

Oplossing: Fotografeer altijd in RAW! Desnoods zet je de camera op RAW+JPEG.

Keep Calm and Shoot RAW

 

12. ISO op standje pittig hoog terwijl ISO 100 prima had gekund.

Soms heb je hoge ISO waarden nodig, bijvoorbeeld als je de sterrenhemel, een dansvoorstelling of een feest fotografeert. Na de fotografiesessie stop je de camera in je tas zonder de ISO waarde weer wat lager te zetten. De volgende keer dat je gaat fotograferen let je niet op en klik je lekker verder met hoge ISO waarde terwijl ISO 100 prima had gekund. Je kwam er te laat of achter de computer pas achter!

 

13. Focus op verkeerde plek

Niks zo erg als op de computer een selectie maken van je foto’s en dat je bij een keeper de focus hebt verprutst… Oftewel, het is toch geen keeper meer.

 

14. Frontaal flitsen

Oke, dit is niet echt een fail, maar gewoon een beginnersfout, welke ik hier gewoon kwijt moet. Mensen, alsjeblieft, niet frontaal flitsen, daar wordt niemand vrolijk van!

 

15. Statiefplaatje vergeten

Je komt aan op locatie en zet je statief op. Vervolgens wil je de camera op het statief zetten, maar kom je erachter dat de quick release plate niet op de camera zit.

Lang leve L-brackets!

 

16. Een vies lensdoekje over je lens heen halen

Lensdoekjes zijn op een gegeven moment ook niet schoon meer. Je hebt je lens vast wel eens viezer gemaakt met een lensdoekje dan dat ie was voordat je er met het doekje overheen ging.

 

Meer fotografie fails kan ik niet meer bedenken. Heb jij nog een erge fotografie fail die wel in dit lijstje past? Laat het weten in de reacties hieronder en wie weet voeg ik ‘m toe!

 

Via social media komen via de reacties nieuwe fails voorbij. Hierbij enkele fotografie fails van mijn volgers:

17. Niet kunnen scherpstellen door back button focus

Arthur:

“Veel herkenbare fails Rick😜 Ik had laatst een lens die bij het half indrukken van de ontspanknop niet scherpstelde in de AF-stand. En er dan na een half uur stressen achter komen dat de back button focus nog steeds geactiveerd was😂😂”

 

18. In de hondenkak gaan liggen. Wait… wat?!

Jef:

“Zoals in een hondenkak gaan liggen als je plots je buik op moet om te fotograferen..?😂👌”

 

Nou Jef, ik denk niet dat dit onvermijdelijk is voor elke fotograaf. Maar er zullen er ongetwijfeld meer zijn die dit is gebeurd, lol!

 

19. Verkeerd gekleed voor de weersomstandigheden

Niels:

“Verkeerd gekleed voor de weersomstandigheden op je fotolocatie. Iets met oostenwind kracht 5, gevoelstemperatuur van -10, het paard van Marken en een dun jasje. 😜”

 

Klinkt als fotograferen tijdens de Russische Beer van vorig jaar Niels! Dat deed ik dan toch wat beter met mijn 100 laagjes! 😛 Maar inderdaad, ik heb ook wel eens flink zitten koukleumen door verkeerde kledingkeuzes…

 

 

Trouwens, er is toch nog een ergere fotografie fail dan je sd kaarten vergeten: Oke, niet mijn eigen fout, maar een serveerster die een paar volle glazen bier over je camera laat vallen tijdens een opdracht… Laat ik het er maar niet over hebben xD

 

Deel deze blog via de knoppen hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *